Karlshamnsgatan goes Norra Grängesbergsgatan

30Maj07

Nä, kära vänner vi har inte flyttat. Däremot tänkte jag berätta om en gata som är värd all respekt i världen. Norra Grängesbergsgatan.

Jag har börjat gå hem från tåget på eftermiddagarna. Då väljer jag att gå just på denna gata. Låt mig berätta om ett urval av de näringsidkare som huserar här:

Tyska möbler. I korsningen Norra Grängesbergsgatan och Norbergsgatan huserar denna butik som helt enkel kallar sig för Tyska möbler, men säljer enligt deras hemsida möbler även från Italien. Jag har aldrig riktigt tänkt på tyskland, när det gäller stora möbelländer. har inte varit inne i affären, eftersom jag är lite feg och är lite rädd för att jag ska komma ut med en laxrosa skinngrupp.

– Jihad körskola. Ja, vad ska man säga.
Klicka på bilden för en större version Namn: jihad.jpg Visningar: 19576 Storlek: 116.2 KB

– Baklavabageriet. Mitt bland bilverkstäder, biltvättar, bilomlackerare, bilhandlare, bilar osv finns ett litet bageri. Vad jag kunde se var det två små korta svartmuskiga män som jobbar där. När jag passerade för nån dag sen stod de ute på gatan och snackade skit med alla andra i kvarteret, dessutom kretsade en polishelikopter uppe i luften. Malmös South Central…

Detta var första delen i ”Karlshamnsgatan goes…”. Jag är väldigt fascinerad av gator och vardagslivet på en gata. detta kommer att skildras i en liten serie, som jag har förhoppningsvis kommer kunna uppdatera lite oftare än hur det har varit nu.



1 Responses to “Karlshamnsgatan goes Norra Grängesbergsgatan”

  1. 1 Olof

    En av ovan nämnda bilverkstäder besöker jag numera frekvent vilket säger mer om min bil (över tio år gammal Renault) än om själva verkstan som jag har fullt förtroende för. Kanske hade jag tur senast när jag lät bogsera dit kärran och den fick stå där obevakad en söndag över natten till måndag morgon. Mitt i hjärtat av Malmös South Central, men inte så mycket som en skråma. N.Grängesbergsgatan är reko, jag skulle kunna tänka mig att dra igång en verksamhet där.


Lämna en kommentar